Zasada działania turbosprężarki w samochodach osobowych.
Mechanika pojazdowa to zagadnienie, które dla wielu osób może wiązać się z czarną magią.
Niestety nadal jest wielu kierowców, którzy nie wiedzą nawet tego w jaki sposób można sprawdzić poziom oleju silnikowego, nie mówiąc już o najmniejszych naprawach. Jednak skupmy się na czymś innym. Obecnie coraz rzadziej możemy spotkać w ofercie producentów samochodów nowych pojazdy z silnikami wolnossącymi, a więc takimi, które nie są w sposób „zewnętrzny” wspomagane. Konieczność dbania o normy emisji spalin sprawiają, że producenci coraz częściej konstruują silniki o małych pojemnościach, wspomagane takimi układami jak turbosprężarki chociażby. Dzięki takiemu układowi, nawet z silnika o niewielkiej pojemności można wykrzesać moc, która skutecznie sprawi, że podróż takim pojazd może być komfortowa i dynamiczna. Na jakiej więc zasadzie działa turbosprężarka? Jakie są jej najczęstsze przyczyny awarii? Sprawdź dalsza część tego artykułu by dowiedzieć się więcej szczegółów.
Przede wszystkim budowa turbosprężarki to dwa, swego rodzaju ślimaki, które nazywane są stroną zimną oraz stroną gorącą.
Wewnątrz każdego z nich znajduje się wirniki z łopatkami połączony jednym wałem. Główną siła napędową działania turbosprężarki są gazy wylotowe silnika, które napędzają stronę gorącą turbosprężarki. Wewnątrz strony gorącej wirniki pod wpływem pędu gazów zaczyna się poruszać, jednocześnie napędzając stronę zimną. Strona zimna odpowiedzialna jest za to by odpowiednio sprężyć zimne powietrze i dostarczyć je do układu dolotowego silnika pod odpowiednim ciśnieniem. To dzięki zwiększonej ilości powietrza dostarczanej do komory spalania silnik ma o wiele więcej mocy niż zwykły wolnossący motor. Najczęściej do uszkodzenia turbosprężarki dochodzi w wyniku nie wymienienia oleju na czas, słabej jakości oleju lub zbyt niskiego ciśnienia oleju (co z kolei może spowodować zatarcie się turbosprężarki). Jedynym ratunkiem jest wtedy regeneracja turbo, która polega na przywróceniu tego układu do stanu fabrycznego, a więc wymiany wszelkich zużytych, zniszczonych elementów.