Nowe zasady przyznawania licencji na transport osób na terenie UE
W maju 2022 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące wymagań, jakie muszą spełnić osoby, które zarządzają flotą w firmie transportowej.
Dotyczy to przewoźników, którzy wykorzystują busy o masie do 3,5 tony. Osoba, która zarządza flotą, powinna posiadać odpowiedni certyfikat kompetencji zawodowych, dodatkowo firmy powinny wykazać zdolność finansową do obsługi swoich pojazdów.
Ile kosztuje nowa licencja na busy w transporcie międzynarodowym?
Zostaną wprowadzone zmiany, jeżeli chodzi o dostęp do zawodu przewoźnika drogowego, dotyczy to teraz krajów w całej Unii Europejskiej. Chodzi o pojazdy przekraczające wagę 2,5 tony, ale także zespołu pojazdów. Z przepisów wyjęte są firmy, które prowadzą przewóz osób busami do 9 osób. Przewoźnicy powinni co roku wykazywać kapitał, który będzie rezerwą, która będzie wynosiła co najmniej 1800 € na pierwszy pojazd oraz 900 € na każdy kolejny. Dlatego firmy, które posiadają dużą flotę, muszą zabezpieczyć odpowiednią kwotę. Będzie ona poświadczona przez osobę upoważnioną w firmie lub też przez specjalnego audytora. Dodatkowo wchodzą w życie przepisy, które mówią, iż aby uzyskać licencję wspólnotową, należy posiadać certyfikat kompetencji zawodowych, jest to certyfikat poświadczający, iż osoba zarządzająca flotą posiada odpowiednią wiedzę z zakresu przepisów dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem logistycznym czy też spedycyjnym.
Osoby, które chcą uzyskać licencję wspólnotową, powinny posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu związanego z transportem, w tym przypadku występuje się do starosty lub też prezydenta miasta. Dodatkowo konieczny będzie wypis z licencji wspólnotowej, który powinien znaleźć się w każdym pojeździe, który będzie obsługiwał transport na terenie Unii Europejskiej, którego koszt wynosi 440 zł. Natomiast sama licencja wspólnotowa to koszt 4000 zł, wydawana jest na okres 5 lat.
Zatem licencja na busy od maja 2022 roku będzie przyznawana na nowych zasadach. Przewoźnicy, którzy obsługują trasy międzynarodowe na terenie Unii Europejskiej, powinni przystosować się do nowych przepisów, pamiętać o dodatkowej dokumentacji, która będzie wówczas wymagana.