Nowe zasady przyznawania licencji na transport osób na terenie UE

W maju 2022 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące wymagań, jakie muszą spełnić osoby, które zarządzają flotą w firmie transportowej.

Dotyczy to przewoźników, którzy wykorzystują busy o masie do 3,5 tony. Osoba, która zarządza flotą, powinna posiadać odpowiedni certyfikat kompetencji zawodowych, dodatkowo firmy powinny wykazać zdolność finansową do obsługi swoich pojazdów.

Nowe zasady przyznawania licencji na transport osób na terenie UE

Ile kosztuje nowa licencja na busy w transporcie międzynarodowym?

Zostaną wprowadzone zmiany, jeżeli chodzi o dostęp do zawodu przewoźnika drogowego, dotyczy to teraz krajów w całej Unii Europejskiej. Chodzi o pojazdy przekraczające wagę 2,5 tony, ale także zespołu pojazdów. Z przepisów wyjęte są firmy, które prowadzą przewóz osób busami do 9 osób. Przewoźnicy powinni co roku wykazywać kapitał, który będzie rezerwą, która będzie wynosiła co najmniej 1800 € na pierwszy pojazd oraz 900 € na każdy kolejny. Dlatego firmy, które posiadają dużą flotę, muszą zabezpieczyć odpowiednią kwotę. Będzie ona poświadczona przez osobę upoważnioną w firmie lub też przez specjalnego audytora. Dodatkowo wchodzą w życie przepisy, które mówią, iż aby uzyskać licencję wspólnotową, należy posiadać certyfikat kompetencji zawodowych, jest to certyfikat poświadczający, iż osoba zarządzająca flotą posiada odpowiednią wiedzę z zakresu przepisów dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem logistycznym czy też spedycyjnym.

Osoby, które chcą uzyskać licencję wspólnotową, powinny posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu związanego z transportem, w tym przypadku występuje się do starosty lub też prezydenta miasta. Dodatkowo konieczny będzie wypis z licencji wspólnotowej, który powinien znaleźć się w każdym pojeździe, który będzie obsługiwał transport na terenie Unii Europejskiej, którego koszt wynosi 440 zł. Natomiast sama licencja wspólnotowa to koszt 4000 zł, wydawana jest na okres 5 lat.

Zatem licencja na busy od maja 2022 roku będzie przyznawana na nowych zasadach. Przewoźnicy, którzy obsługują trasy międzynarodowe na terenie Unii Europejskiej, powinni przystosować się do nowych przepisów, pamiętać o dodatkowej dokumentacji, która będzie wówczas wymagana.